Thursday, September 12, 2013

Keep Calm and Just Speak

Assalamualaikum..


Barulah dapat meng-update blog ni ... sibuk dengan program hujung tahun nie. Exam pun dekat buku datang minta buka and seriously aku memang penat. Baru - baru ni aku ja balik dari program Global Leadership, program ni memang best, Banyak tips untuk interview untuk lepasan graduan...tips pronounciation... tips cara untuk tidak ambil kisah orang ketawakan kita.... tips confident .... tidaklah boring sangat sebab selali kita pergi program kursus duduk tengok muka penceramah tapi ni x sebab penceramah dia best , dalam lapan hari tu mesti ada game. Banyak tips kena bagi. Be CONFIDENT on the way when you are speak in english even its broken sebab kebanyakan ramai yang malu bila buat presentation cakap BI. Ni bila orang cakap BI.. mesti ada ketawakan lepas tu cakap orang berlagak.. helooo.... cakap BI bukan untuk berlagak..oke? it is part of our communication. Bila aku ikut program ni , banyaklah knowledge aku tahu. Let me share my experience with u alls ok? ngehehe

Here is the magical tips :p :

1. Orang yang berjaya selalu buat jurnal sebelum tidur sebab bila kita tulis apa yang berlaku hari ni.. nanti bila kita tengok balik kita boleh tahu apa yang sepatutnya kita tidak boleh buat sebab boleh baiki apa yang sepatutnya kita buat.Oke..i've done this part.. yup memang berkesan and feel better.

2. Pronounciation.
- Sebenarnya kita cuma mumble bila cakap BI... kita kena tengok pronounciation.. hah cuba cakap perkataan ni :

bag   back
slip  sleep

 samakan cara sebut ? eikk... ni mesti cakap main hentam ja asalkan sama kan?

oke.. cara untuk bezakan untuk sebut bunyi yang sama tapi berlainan ejaan .. korang cuma ingat ja
bila nampak word yang ada 'ee' sebut panjang sikit... macam ni sleeeeeep... untuk yang slip tu cuma cakap sekali ja 'slip'.. tekan p tu bila sebut, jangan panjangkan. easy ??



3. Lukisan Impian
- Ambik satu kertas lepas tu lukis perkara yang korang idamkan masa depan nanti . Lepas tu lekatlah dekat mana2 untuk dijadikan inspiration...



Hah tu dia lukisan impian aku... banyak sangat benda aku wish.. comot betul lukisan ... semua orang kena bagi crayon ja.. apa tidak macam budak tadika punya lukisan.. hehehe... but not too bad.. yang kotak warna hitam merah tu .. tu bakal rumah apartment aku... lepas tu aku lukis nanti aku jadi cikgu tadika , tu dekat hujung atas kertas tu... yang baju pink pegang pen tu , aku jadi fashion designer siap ada own boutique lagi,then teringin dapat pergi CITY OF LOVE, PARIS... with someone special...blink2 eye... with my own car one day and bawa satu family pergi holiday. Banyak betul angan aku ni.. Angan tu free of charge kan? siapa tahu satu hari nanti dapat apa yang kita mahu.... am i right? :)




4. Watch this...:)
Mesti korang akan hargai orang sekeliling...

 http://www.youtube.com/watch?v=Cbk980jV7Ao


5. Just Speak and do what you want....it will be better :)



Lapan hari dengan bilik ada aircon..tandas privacy,television besar ,  , shopping, games, watch movies.... bila balik hostel...

NO MORE 
Bilik aircond
tandas privacy
television besar with astro
shopping
games
movies

Yang ada --->  kerja assignment bertimbun... Back to the reality bebeh.....heheh...













1 comment:

  1. nice programmed indeed...benda mcm ni kena selalu hadirkan diri :)

    ReplyDelete

Thanx For DeComment..◕‿◕❤